Caja Vecina, Keep Growing in an environment of technological changes

Authors

  • Ismael Oliva Becerra Universidad de Chile
  • Marta Jancso Acuña Universidad de Chile
  • Karla Barriga Alarcón Universidad de Chile

Abstract

Towards the end of 2016, CajaVecina, a subsidiary of BancoEstado of Chile - the country’s only state-owned commercial bank - celebrated its 10th anniversary. The subsidiary was born as a business model that sought to democratize financial services for all sectors of the country, and it was implemented in small businesses through an electronic POS device. More than 12 million clients and non-clients of BancoEstado carry out transactions online. Over time, CajaVecina became the largest and most successful bank correspondent service in the country, with a network of financial and non-financial services distributed throughout the country through the “neighborhood stores” (tiendas de barrio), with over 19,000 network points. Nevertheless, BancoEstado and CajaVecina were facing new challenges. The large number of clients and transactions were not easy to sustain and made it necessary to quickly implement a “digitalization strategy” proposed by the Executive Committee for the years 2017- 2020. CajaVecina’s General Manager, Marta Jancso, was aware that although she had the most extensive service network in the country (equivalent to more than 8 times the number of banking branches existing in Chile), a re-thinking of the organization’s strategy, on the point of starting the new budget year, was a real necessity. She looked at the transactional map of BancoEstado’s clients and the Bank’s digitalization strategy for the same period and wondered if CajaVecina should continue to expand its network and its services using the current format, or adjust its strategy, offering added value, services and technology, or simply sit back and wait while financial transactions over cell phones and the Internet ended up terminating the decade-long successful run of CajaVecina.

Keywords:

CajaVecina; B Companies; Technological Changes; Technology Management

References

Asociación de Bancos e Instituciones Financieras Chilena. (abril 2015). Informe N° 47: Banca On line Mantiene elevado ritmo de crecimiento. Santiago, Chile.

Asociación de Bancos e Instituciones Financieras Chilena. (abril 2017). Serie estadística “Acceso a Internet”, “Número de visitas al sitio web de cada banco”.

Asociación de Bancos e Instituciones Financieras Chilena. (junio 2015). Informe N° 52: Abastecimiento de efectivo: Cobertura universal a lo largo de Chile. Santiago, Chile.

Asociación de Bancos e Instituciones Financieras Chilena. (marzo 2016). Informe N° 72: Aumenta el uso de tarjetas bancarias y banca online.

Asociación Latinoamericana de Instituciones Financieras para el Desarrollo Alide. (2016). Banca de Desarrollo e Inclusión Financiera Social. En J. C. Romy Calderón. Banco Central de Chile. (s.f.). Ley General de Bancos.

BancoEstado. (2016). Memoria Integrada 2016. En Junto a Nuestros Clientes (págs. 49-100). Santiago de Chile.

CajaVecina S.A. (2006). Presentación de Antecedentes para autorización de la SBIF, articulo 69, ley general de bancos.

Cámara, N. T. (2015). Extendiendo el acceso al sistema financiero formal: el modelo de corresponsales bancarios (No. 1511).

Chile, B. C. (1996 – 2005). Ley General de Bancos. En C. N. Chile.

Diario Financiero. (2017). Desaceleración economica tambien golpeo al sector. En R. J. Ostornol, Celulares en Chile superan los 27 millones y usuarios bajan gasto: prefieren plan de datos y Wifi gratis.

El mostrador. (06 de octubre de 2016). Santander revoluciona la forma de hacer banca. Obtenido de http://www.elmostrador.cl/mercados/2016/10/06/santander-revoluciona-la-forma-de-hacer-banca-en-chile-abrio-dos-cafeterias-para-acercarse-a-la-comunidad/

French-Davis, R. y Heresi R. (2011). La economía chilena frente a la crisis financiera: respuestas contra cíclicas y desafíos pendientes. https://ideas.repec.org/p/udc/wpaper/wp393.html

GKF Adimark Chile. (diciembre 2015). “Análisis Cualitativo del canal de Atención CajaVecina, efectuado en octubre 2014”.

INE CELADE. (s.f.). Estimaciones y Proyecciones de Población por sexo y edad. Total país, 1950-2050.

OECD. (mayo de 2015). “Better policies for better lives” ¿Porque reducir la desigualdad en Chile nos beneficia? Obtenido de www.oecd.org/social/inequality-and-poverty.htm.70

Revista Gerencia. (mayo de 2017). Entrevista Ignacio Vera, Gerente División Operaciones y Tecnologías del banco de Chile. Obtenido de La revista de tecnologías de información y comunicaciones para la empresa: http://www.emb.cl/gerencia/articulo.mv

Superintendencia de Bancos e instituciones Financieras de Chile, L. M. (s.f.). La bancarización en chile.

Superintendencia de Bancos e instituciones Financieras de Chile. (agosto 2016). “Inclusión financiera en Chile, agosto 2016”, Santiago: Número de puntos de acceso e indicadores por cada 10.000 adultos y por cada 1.000 km2. Datos a octubre 2015.

Superintendencia de Bancos e instituciones Financieras de Chile. (agosto 2016). Informe de Inclusión Financiera en Chile. Superintendencia de Bancos e instituciones Financieras de Chile. (enero 2017). “Número de sucursales y personas, por comuna e institución - noviembre 2016”.

Torres, E., & Vásquez-Párraga, A. Z. (2005). Integrando los beneficios para el cliente de servicios bancarios: banca tradicional versus banca en Internet. Panorama Socioeconómico, (31), 8-21.

Vela, Raphael Bergoeing. (2013). Banca Corresponsal Reflexiones Críticas desde el Outlier. Mesa Redonda. En Banca Corresponsal y Cuentas Simplificadas ASBA – FOMIN/BID Washington D.C,1.